În timp ce United Airlines şi Alaska Airlines au anulat zborurile acestor avioane până marţi, Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA) a declarat că va fi nevoie de o nouă rundă de inspecţii înainte de a lua în considerare repunerea în funcţiune a avioanelor.
Sub o supraveghere mai strictă, autoritatea de reglementare va audita linia de producţie şi furnizorii Boeing 737 MAX 9 şi va lua în considerare ca o entitate independentă să preia de la Boeing anumite aspecte ale certificării siguranţei aeronavelor noi, pe care FAA le-a atribuit anterior producătorului de avioane.
FAA a spus că reţinerea la sol a 171 de avioane cu aceeaşi configuraţie ca cea din incident a fost ”pentru siguranţa călătorilor americani”.
Autoritatea de reglementare a spus luni că această consemnare a avioanelor va fi ridicată odată ce au fost inspectate, înainte de a spune că este nevoie de mai multe lucrări la verificările planificate.
Vineri, FAA a spus că 40 dintre avioane trebuie reinspectate, apoi agenţia va analiza rezultatele şi va determina dacă siguranţa este adecvată pentru a permite avioanelor MAX 9 să îşi reia zborurile.
Alaska Airlines şi United Airlines, cele două companii aeriene americane care folosesc aeronava implicată, au fost nevoite să anuleze sute de zboruri în ultima săptămână din cauza blocării, deoarece o criză din ce în ce mai mare a cuprins producătorul de avioane american.
Alaska şi United au anulat vineri toate zborurile MAX 9 până marţi, iar United a anulat câteva zboruri suplimentare în zilele următoare.
Acţiunile Boeing au scăzut vineri cu 2,2% şi cu aproape 12% de la incidentul din 5 ianuarie.
Încrederea în Boeing a fost zdruncinată de când două prăbuşiri de avioane MAX 8 în 2018 şi 2019 au ucis 346 de persoane şi au determinat Congresul să adopte reforme majore pentru certificarea noilor avioane.
Aeronava Alaska Airlines, care era în serviciu de doar opt săptămâni, a decolat vinerea trecută din Portland, Oregon, şi zbura la o altitudine de circa 5.000 de metri când un panou de uşă s-a rupt.
Piloţii au dus avionul înapoi la Portland, cu doar răni minore printre pasageri.
Joi, FAA a anunţat o investigaţie oficială asupra MAX 9. Administratorul FAA, Mike Whitaker, a spus că Alaska Airlines MAX 9 a avut ”probleme semnificative” şi a remarcat istoricul Boeing cu probleme de producţie.
National Transportation Safety Board (NTSB) investighează dacă avionul MAX 9 implicat în incidentul Alaska avea şuruburi lipsă sau strânse necorespunzător.
Whitaker a declarat vineri, pentru Reuters, că vede problemele MAX 9 ca pe o problemă de producţie, nu o problemă de design.
Remarcând ani de probleme de producţie la Boeing, el a spus: ”Orice se întâmplă nu rezolvă problema şi necesită o revizuire amplă. Devenim din ce în ce mai concentraţi pe procesul de producţie”.
FAA vrea să vadă „unde s-ar putea întâmpla aceste defecţiuni. Nu există suficiente controale de control al calităţii? Nu sunt în locurile potrivite? Ordinea de asamblare creează unele probleme?”, a adăugat el.
Boeing s-a angajat vineri ”să coopereze pe deplin şi în mod transparent cu autoritatea noastră de reglementare. Susţinem toate acţiunile care întăresc calitatea şi siguranţa şi luăm măsuri în sistemul nostru de producţie”.
Furnizorul Boeing Spirit AeroSystems (SPR.N) a declarat vineri că ”s-a angajat să sprijine auditul FAA al proceselor de producţie şi fabricaţie”.
Whitaker doreşte să reexamineze practica de lungă durată a FAA de a delega unele sarcini critice de siguranţă către Boeing.
”Cred că ar trebui să ne uităm la terţi. Cred că poate fi o opţiune în care există un nivel mai ridicat de încredere, în care avem o capacitate mai mare de supraveghere directă şi în care oamenii care efectuează anumite inspecţii critice nu au un salariu care vine de la producător”, a spus Whitaker.
Alaska şi United au spus că verificările preliminare au găsit piese slăbite pe mai multe avioane reţinute la sol.
Căpitanul Ed Sicher, preşedintele Asociaţiei Piloţilor Aliaţi, care reprezintă 15.000 de piloţi de la American Airlines, a declarat că un control mai strict de către FAA este ”inevitabil”, având în vedere problemele Boeing.
American Airlines ,cu sediul în Texas, efectuează zboruri o variantă MAX diferită.
”Cred că există un nivel crescut de scepticism şi control asupra a ceea ce a fost… un brand excelent. Acum toată lumea începe să ridice o sprânceană şi să se asigure că T-urile sunt încrucişate şi I-urile sunt punctate”, a declarat Sicher pentru Reuters.
Miercuri, CEO-ul Boeing, Dave Calhoun, a recunoscut la CNBC că a existat o problemă de ”calitate”, în permiterea zborului avionului MAX 9 cu problema care a cauzat explozia.
De la accidentele fatale, criticii au spus că bugetele limitate ale FAA au determinat agenţia să delege prea multă responsabilitate producătorului de avioane.
Din 2019, agenţia a redus practica.
”Întrebarea mai mare este dacă FAA are personal pentru a spori supravegherea pe termen lung?” a spus expertul american în siguranţa aviaţiei John Cox, adăugând că crearea unei entităţi terţe ar fi ”foarte neobişnuită”.
În martie, FAA a declarat că a sporit numărul personalului care supraveghează Boeing la 107, de la 82 în anii precedenţi.
În 2021, Boeing a fost de acord să plătească penalităţi de 6,6 milioane de dolari, după ce nu a respectat acordul de siguranţă din 2015. FAA a lansat, de asemenea, o evaluare externă a culturii de siguranţă a Boeing, în ianuarie 2023.