”România este ţara în care întâlnim adesea amânarea, tocmai atunci când o solutie la o chestiune veche şi îndelung dezbătută tinde să apară. Mă gândesc că, cel mai recent exemplu, este cel al Legii Transporturilor rutiere de persoane, care ilustrează, parcǎ, amânarea ca o soluţie pentru o situaţie care pare că nu îşi mai găseşte drumul către rezolvare. Legea Transportului de persoane este o lege votată de Parlament încă din primăvara trecuta şi a fost gândită pentru a deschide treptat piaţa de transport de călători după model occidental, dar şi pentru a integra reguli clare de concurenţă şi siguranţă. Actul normativ se află, încă şi de peste jumătate de an, în sertarele birocraţiei. Din diverse motive, observăm că legea votată de Parlament îşi găseşte loc lunar pe lista de amânări a Curţii Constituţionale”, afirmă Dragoş Anastasiu.
Documentul votat în Parlament este unul important pentru industria de transport şi pentru mobilitatea românilor, spune el.
”De ce este atât de importantă această lege? Prin măsurile propuse şi votate în luna mai 2023 se dorea crearea unui mediu concurenţial sănătos în transportul cu autocare şi microbuze, cu reguli clare şi siguranţă sporită pentru călători. În lipsa deciziei CCR ne aflăm într-un vid legislativ, care nu face decât să prelungească monopolul unor companii de transport şi să lase autocarele să îmbătrânească pe străzi, fără o presiune legală pentru investiţii în vehicule noi şi mai puţin poluante”, adaugă omul de afaceri.
În aceşti 10 ani de când luarea unor decizii privind transportul de persoane întârzie, licenţele au fost prelungite automat, fără criterii clare şi fără a permite concurenţa în această piaţă, deşi problema a fost sesizată de Consiliul Concurenţei de multe ori în ultimii ani.
”Avertismentele Consiliului Concurenţei au trecut neobservate şi, în lipsa unei legi, pentru a nu bloca piaţa de transport de persoane, în continuare vedem că Ministerul Transporturilor a venit cu o nouă amânare de prelungire a valabilităţii licenţelor şi programelor de transport rutier cu încă 6 luni, până la finele lunii iunie 2024. Argumentul este unul bine cunoscut – expirarea licenţelor ar bloca deplasarea călătorilor şi ar afecta drepturile constituţionale, iar prelungirea este necesară pentru a preveni practicile ilicite”, mai spune Anastasiu.
Efectele blocării pieţei s-ar vedea şi în bugetul de stat care ar putea fi afectat de neplata taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport de persoane, în condiţiile în care operatorii ar funcţiona fără licenţe de traseu.
”Prejudicii vom vedea nu doar în rândul călătorilor, ci şi la nivelul întregii economii. De 10 ani transportul de persoane aşteaptă o împrospătare a cadrului legal, care să aducă şi în România o piaţă deschisă şi concurenţială, o piaţă în care investiţiile să devină obişnuinţă şi nu doar excepţie, în care companiile să fie tot mai performante pentru a-şi câştiga clienţii prin calitate, siguranţă şi confort. Primul semn pentru o schimbare ar putea veni pe 30 ianuarie 2024, la noul termen înaintat de CCR pentru analiza Legii de Transport votată în mai 2023. Atunci am putea vedea fie o lege care să primească girul pentru promulgarea Preşedintelui, fie o solicitare de schimbare a variantei votate pentru o mai bună punere în practică în concordanţă cu Constituţia. Aşadar, încă puţin şi ne lămurim pe ce drum o va lua sectorul transporturilor de persoane, care îşi aşteaptă rândul de un deceniu pentru a trece la nivelul următor”, mai spune el.