„Orice proiect major întâmpină şi provocări. Am constatat un interes semnificativ din partea marilor companii de profil, însă – din păcate – acesta nu s-a materializat prin oferte conforme, la acest moment. Au fost primite, totodată, peste 70 de solicitări de clarificări, care au vizat atât posibila prelungire a termenului de depunere, cât şi clauzele contractuale. O parte au fost deja acceptate. Am dispus reluarea de urgenţă a procedurii de achiziţie a documentaţiei tehnico-economice, luând în calcul toate clarificările primite în prima etapă. Suntem încrezători ca reluarea procedurii se va face la începutul săptămânii viitoare, cu o documentaţie de atribuire îmbunătăţită, care va ţine cont de solicitările mediului privat. Asta va creşte şansele derulării cu succes a procedurii, care va avea un termen iniţial de 30 de zile. Proiectul Tarniţa-Lăpuşteşti trebuie să meargă înainte şi va merge înainte, în cel mai rapid ritm posibil. Este cea mai importantă investiţie pentru echilibrarea sistemului energetic naţional, iar oportunitatea realizării lui este confirmată de experţi reputabili din sectorul energetic. Încurajăm toţi posibilii competitori să se implice în procedura de ofertare şi să depună oferte complete şi conforme, în termenele prevăzute de lege”, spune Sebastian Burduja, ministrul Energiei.
În luna octombrie 2023, Societatea de Administrare a Participaţiilor din Energie – SAPE SA a lansat procedura de achiziţie a Serviciilor de elaborare a Studiului de Fezabilitate şi Documentaţie tehnico-economică aferente obiectivului de investiţii Centrala hidroelectrică cu acumulare prin pompaj (CHEAP) Tarniţa – Lăpuşteşti. La solicitarea potenţialilor ofertanţi, în vederea pregătirii documentaţiei conform legislaţiei în vigoare, termenul a fost prelungit cu o perioadă de 23 zile până la data de 27.12.2023, ora 15:00. La acestă procedură s-au înscris 15 ofertanţi, inclusiv unele dintre cele mai mari companii de profil din lume.
În data de 27.12.2023, portalul de achiziţii publice a afişat mesajul „Această procedură a fost anulată automat deoarece la data limită de depunere a ofertelor nici unul din ofertanţii înscrişi nu a criptat oferta financiară/sau nu a răspuns la toţi factorii de evaluare electronici, după caz”.
Astfel, procedura a fost anulată. A contat şi perioada de depunere, luna decembrie fiind un interval cu o capacitate limitată de implicare a companiilor.