Analiştii se întreabă dacă Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol şi a aliaţilor (OPEC+) va fi capabilă să menţină reducerile de producţie, pentru a susţine piaţa.
Ţiţeiul Brent, de referinţă la nivel global, a avut un preţ mediu de aproximativ 82,17 dolari pe baril în 2023, când a fost cu 10% sub cel consemnat în 20222, deoarece dolarul american puternic, stimulat de un mediu financiar cu rate ale dobânzilor ridicate, şi cererea redusă din partea consumatorului de top, China a avut un efect negativ.
Un sondaj realizat ân rândul a 34 de economişti şi analişti estimează că preţul ţiţeiului Brent va avea o medie de 82,56 de dolari în 2024, în scădere faţă de consensul de 84,43 de dolari din noiembrie.
Tiţeiul american va avea un preţ mediu de 78,84 de dolari în 2024, potrivit analiştilor, care cu o lună în urmă se aşteptau la un preţ mediu de 80,50 de dolari pe baril.
”Pe partea cererii, nu ne aşteptăm la un impuls prea mare în lunile care urmează. Există încă un semn de întrebare în spatele ofertei. Există multe îndoieli (cu privire la faptul dacă) alianţa OPEC+ va fi capabilă să reducă oferta, aşa cum s-a decis recent”, a declarat Thomas Wybierek, analist la NORD Landbk.
Luna trecută, producătorii de petrol din OPEC+, în frunte cu Arabia Saudită, au convenit să reducă voluntar producţia de petrol cu alte aproximativ 2,2 milioane de barili pe zi, pentru începutul anului viitor.
În total, OPEC+ reduce cu aproximativ 6 milioane de barili pe zi producţia sa, iar cota sa de piaţă a scăzut la 27%.
”Deşi este dificil să se menţină cooperarea cu toţi membrii OPEC+, în acest moment şi la nivelul preţurilor, toţi membrii susţin preţurile mai mari ale petrolului”, a declarat John Paisie, preşedintele Stratas Advisors.
De asemenea, analiştii intervievaţi au spus că riscurile geopolitice vor menţine volatile preţurile petrolului în lunile următoare.
”Credem că va exista o preocupare mai mare cu privire la geopolitică în 2024 decât în 2023 – iar prima de risc asociată va fi substanţial mai mare”, a adăugat Paisie.
Ciocnirile militare dintre Israel şi Hamas au stârnit îngrijorarea că un conflict mai larg ar putea afecta aprovizionarea din Orientul Mijlociu, cea mai mare regiune furnizoare cu petrol din lume. Ultimele atacuri asupra navelor din Marea Roşie au provocat temeri de perturbare a transporturilor.