Genunchiul lui Nole. Călcâiul lui Ahile al sportului alb

Genunchiul lui Djokovic dezvăluie de fapt zona...

Mai multe restaurante din Aeroportul Otopeni, închise temporar de ANPC

Restaurante închise ANPC a închis temporar mai multe...

Ciolacu: „Va fi o reformă fiscală”

Anunțul premierului Premierul Marcel Ciolacu a transmis, luni,...

UPT, liderul de proiect al Consorțiului Regional pentru Învățământ Dual Timișoara

Din OrasUPT, liderul de proiect al Consorțiului Regional pentru Învățământ Dual Timișoara

Universitatea Politehnica Timișoara conduce proiectul Consorțiului Regional pentru Învățământ Dual Timișoara, în valoare de 25 de milioane de euro. Acest consorțiu implică Primăria Timișoara, Alianța Timișoara Universitară, nouă licee și 16 companii din vestul țării, care se confruntă cu o cerere crescută de forță de muncă.

Prin intermediul acestui consorțiu, a fost obținută finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență pentru construirea unui campus dual specializat în pregătirea tinerilor conform celor mai exigente cerințe ale pieței muncii.

Mai multe companii din vestul României au proiecte în desfășurare pentru extinderea unităților lor de producție și fabrici. Valoarea totală a acestor proiecte se apropie de un miliard de euro, care acoperă construcția și echiparea clădirilor cu tehnologie de vârf, roboți industriali și linii de producție similare celor din vestul Europei. O consecință a acestor investiții este creșterea necesarului de angajați, atât de meseriași cât și de specialiști, în următorii ani. Pentru a asigura eficiența investițiilor, aceste fabrici au nevoie de tehnicieni bine pregătiți și operatori de producție.

Campusul dual este una dintre soluțiile care poate furniza acești angajați pieței muncii. Finanțarea proiectului a fost obținută prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar consorțiul care va implementa această investiție reprezintă un parteneriat între 31 de instituții, companii și asociații profesionale.

„Piața muncii are nevoie de parteneriate sănătoase și este timpul să lăsăm orgoliile de o parte pentru că vin vremuri grele. Schimbările produse de automatizare sau tehnologiile emergente, precum și accelerarea impactului schimbărilor climatice sunt doar câteva dintre provocările industriei și sistemului educațional, în egală măsură. Răspunsul la aceste provocări poate fi doar un parteneriat sănătos și deschis pentru construcția unei piețe a muncii echitabilă și rezilientă. Campusul regional pentru învățământ dual reprezintă esența unui astfel de parteneriat, între comunitatea educațională, autoritatea publică și industrie. Automatizarea și integrarea intereselor comune și specifice într-un proiect de mari dimensiuni, cu un impact relevant, pozitiv, asupra tuturor părților implicate e în sine o provocare”, a afirmat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.

Campusul Regional pentru Învățământ Dual va cuprinde clădiri cu eficiență energetică, cu o suprafață totală de aproximativ 14.000 de metri pătrați. Acesta va include șase clustere educaționale pre-universitare, fiecare cu cinci săli de clasă, laboratoare și spații de recreere, precum și șase clustere educaționale universitare, fiecare cu câte trei săli de curs și laboratoare.

De asemenea, în cadrul campusului vor fi amenajate ateliere pentru practică specializată în domenii precum electronică, mecanică, electrică, robotică, telecomunicații, industria apei și Horeca. Elevii și studenții vor beneficia de 60 de camere de locuit, spații de co-working, sală de sport și cantină.

În timpul construcției campusului, proiectul va fi implementat folosind infrastructura existentă a universităților și liceelor partenere. De asemenea, în urma consultărilor cu companiile, se vor acredita mai multe calificări profesionale care sunt necesare în piața muncii. Termenul de finalizare a campusului este stabilit pentru anul 2026.

„Campusul va acoperi patru domenii economice foarte importante: automotive – cu componentele specifice de automatizări, industry 4.0, mecatronică, inginerie electrică și mecanică, electronică și telecomunicații – în domenii de vârf, gestionate de partenerii locali, industria apei – cu toate componentele sale prin parteneriatul cu companiile de apă din regiune, construcții și industria ospitalității. Practic, prin construcția rutei complete de educație în sistem dual, campusul va avea ca beneficiari atât elevi din liceele partenere, dar și studenți din noile programe de studiu ce se vor construi în sistem dual, la nivelul universităților. Până la construcția campusului, proiectul își propune formarea a cel puțin 150 de studenți și 250 de elevi, dintre care un procent important îl reprezintă cei ce provin din mediile defavorizate”, a afirmat Dan Diaconu, director în cadrul Universității Politehnica Timișoara.

„Ținând cont de nevoile de dezvoltare durabilă tot mai puternice ale domeniului apei, în contextul generat de schimbările climatice, este nevoie de crearea cât mai urgentă a unor calificări profesionale complete având scop declarat dezvoltarea educației centrată pe nevoile elevului sau studentului, în strânsă concordanță cu necesitățile si nevoile pieței. În acest context, participarea companiilor de apă din Timisoara, Arad și Deva ca și parteneri în cadrul acestui proiect, alături de universități puternice, poate genera un model de urmat și pentru alte sectoare de interes ale economiei naționale”, consideră Ilie Vlaicu, președintele Asociației Române a Apei.

Potrivit celor mai recente date publicate de Eurostat, România se confruntă cu o rată de 19,8% a tinerilor care nu sunt angajați și nici nu sunt înscriși la o instituție de învățământ, cunoscuți sub numele de NEETs. Această rată este cea mai ridicată din Uniunea Europeană și se apropie de dublul mediei din această regiune. Având în vedere creșterea cererii de meseriași pe piața muncii, tinerii NEETs ar putea constitui o soluție pentru a răspunde acestei provocări.

„Dacă reușim să vorbim pe înțelesul lor, să le arătăm tinerilor ce pot învăța în campusul dual, să le oferim burse să nu mai părăsească școala prematur, vom reuși să scădem acest procent îngrijorător pentru România. Va fi o muncă extraordinar de dificilă pentru că în primul rând trebuie să schimbăm mentalitatea unor categorii de oameni. Avantajul acestui model este că poți avea o meserie și apoi, dacă ai potențial, poți să-ți continui studiile prin pași succesivi, chiar până la nivel de doctorat”, este de părere Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.

Citeste si alte articole: