Câştigul salarial mediu net a crescut cu 12,7% în interval de un an

Câştigul salarial mediu În luna mai 2024, câştigul...

Cod roșu și pe șine. Trenurile circulă cu viteză redusă

Trenurile circulă cu viteză redusă. Traficul feroviar se...

Eurostat: Aproape un sfert dintre români nu își permit o masă adecvată

Studiu Eurostat Aproape 1 din 10 locuitori ai...

Din 30 septembrie, timișorenii se pot bucura de expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale”

Din OrasDin 30 septembrie, timișorenii se pot bucura de expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale”

Expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale” deschisă la Muzeul de Artă din Timișoara este gata să primească vizitatorii începând cu data de 30 septembrie, începând cu ora 10. Joi, organizatorii evenimentului au oferit detalii despre acesta.

Această expoziție de la Muzeul de Artă din Timișoara reprezintă prima prezentare a operelor artistului în țara sa natală, după mai mult de cinci decenii. Aceasta cuprinde aproximativ 100 de lucrări, inclusiv sculpturi, fotografii, documente de arhivă și materiale filmate, alese cu grijă pentru a oferi o privire de ansamblu asupra creației și vieții lui Constantin Brâncuși, plasându-l pentru prima dată într-un context românesc.

Doina Lemny, curatorul expoziției, este o expertă internațională recunoscută în domeniul vieții și operei lui Brâncuși și a oferit o perspectivă asupra modului în care ar trebui abordată opera marelui sculptor.

„«Ecorșeul» o să îl vedeți chiar la intrare, la care eu am ținut foarte mult pentru că e lucrarea lui de sfârșit de studii la Școala Națională de Arte. Starul expoziției, din punctul meu de vedere, este acel totem care se cheamă «Piatra de hotar» care există în Atelierul Brâncuși dar nu a fost niciodată scoasă din Atelier și noi, cum am expus-o, este maiestuoasă. Trebuie privită «Coloana», «Măiastra». Am fost întrebată de mai multe ori câte opere avem. Nu are nicio importanță. Eu preiau sfatul lui Brâncuși care spunea «Uitați-vă la opere până le vedeți!». De aceea, eu aș fi mulțumită. Expoziția își atinge scopul dacă fiecare vizitator care intră aici rămâne în minte cu una sau două opere. E suficient, nici nu trebuie să știe mai mult”, a afirmat Doina Lemny, curatoarea expoziției.

Doina Lemny a dorit să marcheze simbolic întoarcerea lui Constantin Brâncuși în țara sa natală prin intermediul acestei expoziții.

„Mi-am zis că cel mai frumos ar fi să marchez o întoarcere simbolică a lui Brâncuși în țara lui de origine evocând începuturile lui în România, legătura lui cu țara. Într-un fel, din punctul meu de vedere, este și o lecție pe care aș dori ca și compatrioții noștri să o înțeleagă. Cei care spun Brâncuși nu a fost înțeles în România este cu totul fals, Brâncuși a fost înțeles și onorat în România pentru că noi aveam chiar în perioada cea mai strictă a comunismului, România avea nevoie de niște vedete, niște staruri care să ne reprezinte. Așa se face că după moartea lui Brâncuși – el moarte în 1957 la Paris -, în 67, deci în plină epocă comunistă s-a organizat un mare colocviu în care au venit specialiști din toată lumea, s-a publicat o carte cu comunicările. În 77, de asemenea, s-a organizat un alt mare colocviu. (…) În 1970 s-a organizat la Muzeul Național de Artă din București cea mai mare expoziție Brâncuși”, a afirmat Doina Lemny.

Citeste si alte articole: