Câştigul salarial mediu net a crescut cu 12,7% în interval de un an

Câştigul salarial mediu În luna mai 2024, câştigul...

Cod roșu și pe șine. Trenurile circulă cu viteză redusă

Trenurile circulă cu viteză redusă. Traficul feroviar se...

Eurostat: Aproape un sfert dintre români nu își permit o masă adecvată

Studiu Eurostat Aproape 1 din 10 locuitori ai...

Interzicerea pe termen nedefinit a exporturilor de carburanţi de către Rusia riscă să agraveze un deficit global

EconomieInterzicerea pe termen nedefinit a exporturilor de carburanţi de către Rusia riscă să agraveze un deficit global

Într-un decret guvernamental semnat de prim-ministrul Mihail Mishustin, Kremlinul a declarat joi că va introduce restricţii ”provizorii” pentru exporturile de motorină, pentru a stabiliza preţurile combustibililor pe piaţa internă.

Interdicţia, care a intrat în vigoare imediat şi se aplică tuturor ţărilor, cu excepţia a patru foste state sovietice, nu are o dată de încheiere.

Ţările scutite de interdicţie includ Belarus, Kazahstan, Armenia şi Kârgâzstan, toate fiind membre ale Uniunii Economice Eurasiatice conduse de Moscova.

Rusia este unul dintre cei mai mari furnizori de motorină din lume şi un exportator major de ţiţei.

Participanţii de pe piaţă sunt îngrijoraţi de impactul potenţial al interdicţiei Rusiei, în special într-un moment în care stocurile globale de motorină sunt deja la niveluri scăzute.

Preţurile petrolului au crescut cu până la 1 dolar pe baril în urma ştirii de joi, înainte de a se redresa uşor.

Contractele futures pentru ţiţeiul Brent, de referinţă la nivel internaţional, s-au tranzacţionat în urmcare cu 0,9%, la 94,13 dolari pe baril, vineri, la Londra, în timp ce contractele futures din SUA West Texas Intermediate au crescut cu 1,1% până la 90,62 dolari.

Analiştii din domeniul energiei au spus că limbajul vag folosit în anunţul Rusiei a făcut dificilă evaluarea exactă a perioadei în care va rămâne în vigoare interdicţia şi au avertizat că Moscova ar putea încerca din nou să transforme într-o armă rezervele de combustibil, înaintea unui nou sezon de încălzire de iarnă.

Un purtător de cuvânt al Kremlinului a declarat vineri că interdicţia aplicată exporturilor de combustibil va dura atât timp cât va fi necesar pentru a asigura stabilitatea pieţei, a informat Reuters.

În săptămânile care au precedat intervenţia de joi, analiştii au spus că exporturile ruseşti de motorină au fost supuse unei presiuni din cauza slăbiciunii rublei, a întreţinerii rafinăriilor interne şi a eforturilor guvernamentale de a creşte oferta internă.

”Toate acordurile convenite înainte de intrarea în vigoare a interdicţiei sunt încă în vigoare, ceea ce înseamnă că probabilitatea unei opriri imediate a exporturilor de motorină şi benzină este puţin probabilă, cel mai probabil ar dura 1-2 săptămâni pentru ca impactul să se producă”, a spus Viktor Katona, analist principal la Kpler, într-o notă de cercetare publicată vineri.

”În acel moment, totuşi, guvernul ar putea deja să anuleze această lege specifică, la fel de brusc cum a fost publicată”, a adăugat el.

Ce impact ar putea avea interdicţia?

Înainte de invazia pe scară largă în Ucraina a Kremlinului, în februarie anul trecut, rafinăriile ruseşti exportau aproximativ 2,8 milioane de barili pe zi de produse petroliere.

Această cifră a scăzut de atunci la aproximativ 1 milion de barili pe zi, potrivit ING, dar Moscova rămâne încă un jucător important pe pieţele globale de energie.

Warren Patterson, şeful Strategiei pentru mărfuri la ING, a declarat într-o notă de cercetare publicată vineri că interzicerea exporturilor de carburanţi de către Rusia este o evoluţie majoră înaintea iernii din emisfera nordică, o perioadă în care, de obicei, se va observa o creştere sezonieră a cererii.

”Piaţa distilatelor medii cunoştea deja o putere semnificativă înainte de această interdicţie, cu stocuri strânse în SUA, Europa şi Asia, în timp ce ne îndreptăm spre iarna emisferei nordice”, a spus Patterson, citând factori precum reducerile de producţie OPEC+, revenirea călătoriilor aeriene şi eforturile Europei de a înlocui distilatele medii ruseşti, după ce o interdicţie a intrat în vigoare în februarie.

”Pierderea de aproximativ [1 milion de barili pe zi] de motorină rusească pe piaţa globală se va face simţită şi nu va face decât să întărească opinia favorabilă pe care am avut-o asupra fisurilor de distilat mediu şi, ca urmare, asupra marjelor rafinăriilor. Cât de mult avantaj depinde cu adevărat de durata interdicţiei”, a adăugat el.

Lidera OPEC, Arabia Saudită a declarat pe 5 septembrie că îşi va extinde producţia de 1 milion de barili pe zi până la sfârşitul anului, iar liderul non-OPEC, Rusia, angajându-se să reducă exporturile de petrol cu 300.000 de barili pe zi până la sfârşitul anului.

Ambele ţări au spus că îşi vor revizui lunar reducerile voluntare.

”Scopul interdicţiei se pare că este de a aborda restricţiile şi preţurile ridicate de pe pieţele interne ruse, unde preţurile ridicate ale petrolului, combinate cu o rublă slăbită, trebuie să fie dureroase pentru consumatorii ruşi”, a declarat vineri Callum Macpherson, director pentru mărfuri la Investec.

”Cu toate acestea, există şi asemănări cu întreruperile livrărilor de gaze ruseşti către Europa, care au început în 2021. Au început, de asemenea, ca întreruperi presupuse temporare, în timp ce gazul a fost reţinut pentru a umple depozitele interne – ştim cu toţii ce s-a întâmplat acolo. Ar putea fi o coincidenţă faptul că această interdicţie a fost anunţată a doua zi după ce Rusia a avut o perioadă grea la ONU, sau ar putea fi o extindere a politicii de utilizare a energiei ca armă ca reacţie la asta”, a adăugat el.

 

Citeste si alte articole: