Asociaţia Furnizorilor de Energie din România: Piaţa de gaze şi energie a ajuns în impas, nu se mai încheie contracte pe termene mai lungi de o lună. Această situaţie afectează atât activitatea producătorilor, a furnizorilor, cât şi a consumatorilor

EconomieAsociaţia Furnizorilor de Energie din România: Piaţa de gaze şi energie a ajuns în impas, nu se mai încheie contracte pe termene mai lungi de o lună. Această situaţie...

”Asociaţia Furnizorilor de Energie din România – AFEER atrage atenţia că, în prezent, piaţa nu este influenţată, cum ar fi normal, de cererea şi oferta de energie electrică şi gaze naturale, ci, în primul rând, de reglementări. Această situaţie nu este benefică pe termen lung nici actorilor din piaţă, nici bugetului statului şi, cu atât mai puţin, consumatorilor, atât casnici, cât şi industriali. În urma numeroaselor reglementări şi modificări ale legislaţiei primare (nu mai puţin de 18 în ultimele 18 luni!), la care se adaugă cele la legislaţia secundară, piaţa de energie (atât gaze naturale, cât şi energie electrică) a ajuns în impas: nu se mai încheie contracte pe termene mai lungi de o lună. Această situaţie afectează atât activitatea producătorilor, a furnizorilor, cât şi a consumatorilor (în special cei non-casnici)”, anunţă AFEER.

Ultima decizie a Parlamentului, promulgată de Preşedintele Klaus Iohannis, de a modifica legea 153/2022 şi de a introduce un nou plafon pentru decontare, de 900 lei/MWh, este o lovitură în plus dată pieţei, arată asociaţia.

”Adoptată absolut netransparent, fără consultarea actorilor din piaţă, noua modificare legislativă nu face decât să dea dreptate, o dată în plus, Comisiei Europene, care, în recentul Raport de ţară privind statul de drept, sublinia că România ”nu a înregistrat niciun progres în ceea ce priveşte asigurarea unei consultări publice eficiente înainte de adoptarea unui proiect legislativ”! O dovadă în plus că noul plafon adoptat de parlamentari nu are legătură cu ceea ce se întâmplă în piaţă îl reprezintă ofertele de vânzare depuse de producări, de 1.000 lei/MWh, mult peste plafonul de 900 lei/MWh. De altfel, licitaţiile de pe OPCOM, la acest preţ, au fost anulate, pentru că nici un furnizor nu a dorit să participe”, spun reprezentanţii AFEER.

Ei spun că furnizorii au achiziţionat energie electrică pentru consumatori din timp, încă de anul trecut pentru acest an, la preţuri mai mari, chiar şi de peste 2.000 lei/MWh, multe prin mecanisme publice de tranzactionare.

Aceştia subliniază că mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică (MACEE) asigură doar o parte din energia necesară consumatorilor.

Pe de altă parte, pe pieţele regionale şi europene la termen se observă o inversare a tendinţei în ceea ce priveşte preţurile: odată cu sfârşitul primăverii, acestea au început să crească, atât la gaze naturale, cât şi la energie electrică.

Astfel, un plafon de 900 lei/MWh nu garantează acoperirea costurile de achiziţie a energiei electrice în condiţiile plafonării preţurilor la consumatori.

”De asemenea, ne aşteptăm ca alimentarea Fondul de Tranziţie Energetică să fie mult redusă, în condiţiile în care ultima lună decontată complet de către ministerele Energiei şi Muncii este luna mai 2022! Adică cu 14 luni în urmă! A trecut exagerat de mult timp de când s-au făcut ultimele decontări complete. În tot acest timp s-au strâns datorii ale statului către furnizorii de energie electrică şi gaze naturale. Dacă, până acum, statul a făcut din când în când plăţi parţiale, de-acum înainte nu ştim cum va reuşi să achite furnizorilor subvenţiile pe care aceştia, practic, le-au acordat populaţiei şi companiilor. Cum din taxarea privind activitatea de productie si din cea de tranzactionare nu se alimentează suficient Fondul de Tranziţie Energetică, iar preţurile în piaţă şi-au inversat trendul şi încep să crească, există o îngrijorare profundă a furnizorilor că nu li se vor mai deconta cheltuielile făcute şi, cu atât mai puţin, cele pe care urmează să le facă până la sfârşitul lunii martie 2025, când se încheie schema de ajutor instituită de către autorităţi”, spune Laurenţiu Urluescu, preşedintele AFEER.

În contextul dat, cu toate aspectele semnalate, AFEER solicită autorităţilor ca legislaţia să fie echitabilă, să asigure o competiţie corectă, să fie compatibilă cu reglementările europene şi să nu introducă probleme suplimentare pentru sectorul energetic.

Astfel, având în vedere că toate solicitările de decontare sunt avizate de către ANRE, pe baza verificării costurilor reale din contractele derulate în luna respectivă, AFEER consideră că orice plafon de achizitie, indiferent de cifra stabilită prin legislaţie, nu are sens şi trebuie eliminat.

”De asemenea, dacă autorităţile intenţionează să modifice legislaţia existentă, atât în ceea ce priveşte decontarea, cât şi eliminarea schemei privind plafonarea/compensarea facturilor, precum şi supraimpozitarea companiilor, solicităm ca aceasta să se faca înainte de începutul sezonului rece si sa fie anuntata din timp, pentru a da posibilitatea producătorilor, traderilor şi furnizorilor să facă achizitiile cu energie electrică şi gaze naturale necesare pentru bunul mers al companiilor, dar, în primul rând, pentru consumatori! În consecinţă, solicităm ca, la adoptarea oricărui act normativ ce influenţează piaţa energiei electrice şi a gazelor naturale, să fie consultaţi şi specialiştii AFEER! Suntem convinşi că, doar în acest fel, legislaţia va fi mult mai justă şi completă, piaţa îşi va putea reveni, iar toţi actorii din piaţă, alături de consumatorii casnici şi non-casnici, vor avea de câştigat”, adaugă Urluescu.

Asociaţia Furnizorilor de Energie din România – AFEER, înfiinţată în anul 2006, cuprinde, în prezent, un număr de 37 de membri, furnizori şi traderi licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică şi/sau de gaze naturale, care asigură furnizarea energiei atât către consumatori persoane fizice, cât şi către IMM-uri şi consumatori din toate categoriile de agenţi economici, care activează în România, cu o cotă de piaţă de circa 85% din consumul final de electricitate şi gaze naturale.

Asociaţia îşi propune, prin acţiunile sale, promovarea dezvoltării pieţei, încurajarea şi stimularea competiţiei corecte, transparenţa, accesul nediscriminatoriu la piaţă, etică în afaceri, aplicarea celor mai bune practici internaţionale, aderarea la regulile şi criteriile Uniunii Europene.

 

 

Citeste si alte articole: