Continental, producătorul german de anvelope, care are o fabrică în Timișoara, a anunțat că va trece la materiale sustenabile. Acestea includ cojile de orez, cauciucul din păpădii sau sticlele PET. Încă de acum ceva timp, experții în materiale și inginerii de la Continental au început să facă tranziția treptat către astfel de materiale. Până în anul 2050, toate anvelopele produse de companie vor fi fabricate din materiale sustenabile, însă mai este încă mult de lucru până atunci. Pe parcursul acestui proces de tranziție, se pot observa deja materiile prime care vor fi utilizate în viitor în fabricarea anvelopelor, inclusiv deșeurile agricole, cum ar fi cenușa din coji de orez, cauciucul din păpădie, cauciucul reciclat și sticlele PET.
„Continental este pe cale să devină cel mai inovator producător din industria anvelopelor în ceea ce privește sustenabilitatea. Ne propunem să folosim 100% materiale sustenabile în produsele noastre de anvelope până cel târziu în 2050. Puterea noastră inovatoare ne permite să deschidem noi drumuri care să fie și mai sustenabile. Acestea includ totul, de la originea și proveniența materialelor folosite până la reutilizarea și reciclarea anvelopelor noastre”,precizează Claus Petschick, șeful departamentului de sustenabilitate din cadrul ariei de activitate Continental Tires.
În prezent, anvelopele standard Continental pentru autoturisme conțin deja între 15 și 20% materiale regenerabile sau reciclate. Pentru a crește și mai mult utilizarea de materiale sustenabile și a conserva resursele valoroase, Continental analizează și reevaluează în mod constant toate materiile prime utilizate în producția anvelopelor.
Anvelopele trebuie să îndeplinească cerințe specifice în funcție de aplicabilitate, anotimp și mediu, iar acestea se reflectă în designul benzii de rulare. Însă în alte aspecte, cum ar fi compoziția compusului de cauciuc, modificările pot să nu fie atât de evidente. Anvelopele pentru autoturisme Continental sunt alcătuite din sute de materii prime diferite, iar compoziția lor specifică are un impact major asupra manevrabilității și performanțelor lor.
Pentru a obține anvelope de înaltă performanță, sigure, eficiente din punct de vedere energetic și durabile, inginerii și experții în materiale de la Continental trebuie să găsească un echilibru complex între diferitele materiale, având în vedere proprietățile și interdependențele lor unice. Aceasta este o sarcină dificilă, deoarece fiecare material trebuie să se potrivească perfect cu celelalte pentru a crea o anvelopă ideală.
Cauciucul natural este esențial pentru performanța excelentă a anvelopelor moderne, constituind între 10 și 40% din greutatea totală. Are proprietăți speciale, cum ar fi rezistența și durabilitatea ridicate, care sunt datorate cristalizării induse de tensiune. Industria anvelopelor este cel mai mare consumator al producției globale de cauciuc, reprezentând peste 70%. Cu toate acestea, Continental consideră că cauciucul natural este un material sustenabil doar dacă este obținut în mod responsabil.
Prin urmare, compania utilizează o abordare integrată pentru a face lanțurile de aprovizionare pentru cauciucul natural mai sustenabile, prin tehnologii digitale avansate, implicarea locală și colaborarea strânsă cu parteneri competenți, pentru a îmbunătăți transparența și urmărirea de-a lungul întregului lanț valoric. În același timp, prin proiectul Taraxagum, Continental își propune să devină mai puțin dependent de cauciucul natural cultivat în principal în Asia de Sud-Est, prin industrializarea extracției de cauciuc natural din plante de păpădie cultivate special, lucrand alături de parteneri.
Pe lângă cauciuc, alte materii prime, precum siliciul, sunt esențiale pentru producerea anvelopelor. Siliciul optimizează proprietăți importante precum aderența, rezistența la rulare și durabilitatea anvelopei. În viitor, cojile de orez vor fi utilizate ca sursă sustenabilă de siliciu. Aceste coji reprezintă un produs rezidual al producției de orez și nu pot fi folosite ca hrană pentru animale sau alimente. Siliciul produs din cenușa cojilor de orez este mai eficient din punct de vedere energetic decât cel produs din materiale convenționale, cum ar fi nisipul de cuarț.
În prezent, anvelopele Continental folosesc deja uleiuri pe bază de plante, cum ar fi uleiul de rapiță și rășini derivate din materiale reziduale din industria hârtiei și a lemnului, ca alternativă la materiile prime pe bază de țiței. Pentru a se asigura de calitatea și compatibilitatea acestor uleiuri cu procesul de producție, Continental utilizează numai uleiuri care îndeplinesc standardele tehnice necesare și care nu sunt potrivite pentru consum.
Aceste uleiuri și rășini oferă o flexibilitate suplimentară în compoziția anvelopelor, îmbunătățind aderența și alte proprietăți ale materialelor.
Continental își propune să implementeze o metodă de producție complet circulară pentru anvelope până cel târziu în 2050. În plus față de utilizarea de materiale regenerabile, compania lucrează sistematic la integrarea materialelor reciclate în producția de anvelope. Scopul este de a se asigura că negrul de fum, care este o altă materie primă esențială în compușii de cauciuc, va fi disponibil pe scară largă în viitor. Recent, Continental a încheiat un parteneriat cu Pyrum Innovations pentru a dezvolta în continuare tehnologia de reciclare a anvelopelor vechi. Pyrum descompune anvelopele vechi în componentele lor individuale într-un cuptor industrial folosind un proces special de piroliză. Aceasta permite extragerea și reciclarea materiilor prime valoroase din anvelopele uzate. Ambele companii își propun să obțină materii prime de înaltă calitate din uleiul de piroliză obținut în procesul de producție al anvelopelor Continental, precum și prin utilizarea directă a negrului de fum de calitate superioară. Pe termen lung, Continental și Pyrum își propun să dezvolte un concept de economie circulară cu un ciclu închis pentru reciclarea anvelopelor uzate.
În afară de procesul de piroliză, Continental utilizează și prelucrarea mecanică a anvelopelor uzate. Prin intermediul unui proces extrem de sofisticat, cauciucul, oțelul și cablurile textile sunt separate unul de celălalt. Ulterior, cauciucul este pregătit pentru a fi reutilizat ca parte a unor noi compuși de cauciuc.