Dominic Fritz, primarul Timișoarei, își propune să îmbunătățească transportul public și performanța societății. Printre măsurile deja implementate și cele planificate se numără îmbunătățirea managementului, plata datoriilor, investiții în mijloace de transport și un nou sistem de bilete, finanțate din fonduri europene. Fritz consideră că este necesară curățarea Societății de Transport Public Timișoara, iar plata datoriilor este o prioritate absolută.
”Investim masiv în înnoirea flotei și vrem să atragem mai mulţi călători, de aceea vom înlocui cu bani europeni flota. Doar că asta nu e destul. Trebuie sa asanăm STPT și știti problemele cu care se confruntă de decenii: subfinanțare, tertipuri ale managementului, companie cu datorii mari, erau datorii de 114 milioane lei la ANAF la finalul anul trecut. La acestea se adaugă din august 2020 un contract de delegare a serviciilor, un contract ambiguu, încheiat cu SMTT ”, a afirmat, marți, Fritz.
Momentul actual este unul foarte bun, se poate exploata, este de părere edilul.
”Noi avem acum o șansă mare să aducem STPT pe o fundație solidă si să o transformăm într-o companie modernă. Măsuri importante pe care le-am luat. Am schimbat managementul la STPT si SMTT pentru a elimina relaţia toxică dintre conduceri. Aveam doi directori care se vedeau ca rivali. Acum conlucrează. Am redus posturile de la 64 la 21 la SMTT. Cu cei de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare am întocmit contractul de delegare (n.r către SMTT), pentru a nu se mai certa lunar cele două entități. Deci din punct de vedere financiar există o bază mult mai bună pentru STPT. Se fac o serie de schimbări”, a mai spus primarul.
Pentru o bază solidă de lucru este necesară o monitorizare a resurselor. Consumul de carburanți a crescut mult în ultimul an, consideră primarul.
”Vom monitoriza mai atent cheltuielile de consum pentru combustibil. În 2021 a fost un supraconsum de 30% care nu se justifică, cu noul sistem vedem exact când se alimentează și cât se consumă. Acum a devenit efectiv noul sistem de eticketing, e un sistem real de urmărire a mijloacelor de transport în comun. Tocmai am câștigat o finanțare de un milion de euro prin PNRR pentru sistemul de ticketing, vom ști câți călători valideză, în timp real, biletele. Și pentru călători înseamnă noi facilități, vor fi servicii online, un sistem digitalizat. În martie vom desemna un câștigător la licitație. Primele rezultate se vor vedea anul viitor”, zice Dominic Fritz.
Datoriile societății au fost imense, iar acum se lucrează la lichidarea lor.
”Avem datorii de 59 de milioane de lei, 37 s-au plătit, acestea erau datorii istorice, 21 de milioane de lei numai săptămâna trecută. O bună parte din datoriile la ANAF sunt plătite. Avem toate bazele să punem STPT pe o bază financiară. Vom lucra cu specialiștii de la BERD în continuare. Sigur vom reuși să avem o companie de transport sănătoasă”, potrivit primarului.
O problemă în prezent o reprezintă dotarea municipiului cu mijloace de transport. Întrucât rețeaua de transport metropolitan s-a mărit foarte mult având impact asupra transportului intern din Timișoara, ete nevoie de noi autobuze.
S-a extins foarte mult rețeaua metropolitană, fără a avea mai multe mijloace, este unul din motive pentru că în Timișoara nu mai funcționează la fel de multe mijloace de transport. Dar transportul metropolitan ne ajută și pe noi, ne dorim ca spre Timișoara să se folosească transportul metropolitan, ne dorim să nu vină cei din zonele limitrofe cu mașina, e în interesul nostru. Și acele primăriile plătesc la SMTT. Ei contribuie la fonduri. Sunt primării care au depus cereri de finanțare pentru dotări, ceea ce va ajuta la dezvoltarea rețelei metropolitane”, a concluzionat primarul Fritz.