Sute de controale au avut loc la magazinele Lidl din toată țara, în urma cărora Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a dat amenzi de peste un million și jumătate de euro.
Echipele ANPC au găsit mai multe nereguli, printre care mizerie și produse expirate.
Încă de la începutul acestui an, la nivel național, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat 307 acțiuni de verificare a magazinelor din rețeaua Lidl.
Comisarii ANPC au dat 481 de amenzi în valoare de 7,3 milioane de lei, 133 de avertismente, au oprit definitiv de la vânzare produse neconforme în valoare de peste 125.000 lei, au închis temporar până la remedierea deficiențelor 38 de magazine din București și județele Arad, Prahova, Caraș-Severin, Hunedoara, Neamț, Iași, Constanța, Olt, Dolj, Brașov, Alba, Mureș, Bihor, Satu Mare, Sălaj, Bistrița Năsăud și Ilfov, au propus încetarea practicilor comerciale incorecte în cazul a 66 de unități, iar la un magazin din municipiul Bacău au pus lacătul pentru 6 luni.
Lunga listă a abaterilor din magazine
Astfel, cele mai importante abateri de la legislația în vigoare, găsite de comisarii ANPC au fost:
– Comercializarea unor produse alimentare cu data durabilității minimale depășită
– Depozitare a unor produse de panificație neambalate, în lăzi cu praf și impurități
– Folosirea unor vitrine sau lăzi frigorifice fără grafice de monitorizare a temperaturii, deteriorate sau neigienizate, cu gheață în exces, depuneri de praf, mâzgă, resturi alimentare și de ambalaj, lovite, cu rugină, chedere rupte
– Utilizarea unor rafturi de expunere și a unor tăvi deteriorate sau neigienizate
– Folosirea unor cuptoare neigienizate
– Comercializarea unor produse fără a avea eticheta cu elemente de identificare privind lotul și data limită de consum
– Comercializarea unor produse alimentare cu ambalaje depreciate, devidate, cu lovituri mecanice
– Comercializarea unor fructe/legume ca fiind calitatea I când, în realitate, prezentau lovituri mecanice, mucegai și zone încolțite
– Lipsa de la raft a prețurilor produselor
– Nerespectarea regimului promoțiilor (lipsa de la raft a produsului de referință, în cazul comercializării produselor, în sistem multipack, nespecificarea perioadei în care se desfășura promoția etc.)
– Neconcordanțe între prețul produselor de la raft și cel de la casa de marcat
– Existența unor condiții de depozitare necorespunzătoare, cu curățenie deficitară
– Lipsa menționării factorilor alergeni de pe etichetele produse în magazine
– Lipsa menționării țării de proveniență a unora dintre produsele
– Nerespectarea temperaturii de depozitare indicate de producător a produselor
– Comercializarea unor produse electrice cu certificate de garanție incomplete
– Lipsa declarațiilor de conformitate în cazul unor produse electrocasnice comercializate sau netraducerea acestora în limba română
– Lipsa traducerii în limba română pe etichetele unora dintre produse
– Lipsa menționării pe etichetă a termenului de valabilitate al produsului
– Comercializarea unor produse cu fibre textile cu risc de inhalare pentru copiii aflați în limita de vârstă indicate de producători.